08 October 2016

Cum se intretin vasele de fonta

Iubim vasele de fonta. Nepretentioase. Solide. Grele (bine, asta nu e foarte amuzant cand esti foarte insarcinata si nu poti sa pui oala pe aragaz de una singura). Pe viata. Faine. Pur si simplu faine.

Asa ca avem la activ un ceaun nou minunat si o tigaie splendida; un grill de provenienta incerta si un gratar de o suta de ani, zestre de la mama; un disc si doua ceaune, zestrea domnului Sot. Desi le folosim, pe unele dintre ele, de zeci de ani, abia acum am invatat sa si avem grija de ele cum se cuvine.

Pe cele care ruginisera le-am curatat bine bine cu buretele de sarma si le-am pus pe foc sa se usuce. Dupa ce s-a evaporat toata apa de pe ele, le-am uns de mai multe ori cu ulei, cam ca in filmul de mai jos:


Ceaunul nou si tigaia le avem gata asezonate de la Turnatoria MAE, deci trebuie doar intretinute dupa cum zic instructiunile pe care le-am primit in pachet:



Dupa folosire spalam cratitele doar cu apa calda si sare mare. Apoi le punem pe foc sa se usuce si le ungem cu putin ulei, intins bine pe toata suprafata cu o carpa sau cu un servet de bucatarie (foarte gros, ca frige :P). Cand incepe sa fumege uleiul, inchidem focul si lasam ceaunul sau tigaia sa se raceasca.

Va zic doar atat: sentimentul ala, dupa o zi de multa munca, cand ai terminat de spalat vasele, pui tigaia la uscat pe foc si astepti sa  o dai cu ulei, stiind ca a fost o zi buna si ca urmeaza sa te culci - sentimentul ala nu se compara cu nimic. Ancestral.

2 comments:

  1. Nu am vase din fontă. Din păcate. Am descoperit Turnătoria MAE anul trecut. Mă tentează un ceaun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceaunul de la MAE e foarte fain, cu un capac de fonta ar fi de-a dreptul perfect. Noi folosim mai des tigaia, tot de la ei. Sunt lucrate bine.

      Delete